Skip to main content

Panas Apabila Suratkhabar & Media Arus Perdana Bernilai 2 Sen..!

Agen BandarQ
3.bpspot/-Dw8oV8PBP_I/WDRjxACyX6I/AAAAAAAAiRQ/hsFxPkpbl7AKUXKSDIOIjaTjhoJAnMCuQCLcB/s1600/beg%2Blv.jpg" imageanchor="1" style="margin-left: 1em; margin-right: 1em;">

Akhbar arus perdana seharusnya menjadi aktivis massa bagi pihak kerajaan dan juga rakyat..! Namun sekiranya wibawa yang dimiliki semakin hari semakin hilang dan tidak berintegriti, kepercayaan sudah tidak dimiliki dan keyakinan sudah tiada lagi..! Apa lah yang tinggal..? bila bukan dedak dedak berdaki serta harga diri yang silih dijual beli..!

Kenapa akhbar arus perdana tidak melaporkan kegagalan perebutan kekuasaan di Pahang bulan September yang lalu? Bukankah ianya kesah yang melibatkan istana? bukankah ianya melibatkan kode dan sembah mengadap seorang ketua negara? Apakah ianya bukan berita? atau isi gosip tidak berat kepada pihak mereka?

Kalau isu besar sebegini tidak dibawa ke khalayak..! menjual dongeng hanya yang menguntungkan pihak mereka..! Apa nilai yang ada di mata pembaca? sekadar timbang kati 2 sen la harganya..! 

Itu alasannya yakni pihak NUJ kena sembur di Pahang...kata seorang sobat - 

Apa khabar NUJ dan wartawan2 NUJ sekalian?
Adakah anda masih dengan perangai yang sama atau sudah insaf?
Jangan lupa gosip suratkhabar sudah tidak diminati lagi! Suratkhabar bukan lagi gosip tetapi hanya cerita. Cerita suratkhabar semalam hari ini sudah jadi sau kamu por chi dan hanya laris bila ditimbang kati!
No wonder they say "my 2 sen". Itu lah harga suratkhabar 1 kati!

Perangai sama??? Mana nak berubah bila ada pulak Ketua Penerangan yang sebok meminta maaf..! Siapa suruh? puak aneh kuasa dan aneh berkuasa ni mana boleh berubah..!

Layan..

Media Arus Perdana Semakin Terdesak


REAKSI media arus perdana (MAP) terhadap tunjuk perasaan kondusif Bersih (Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil) siri kelima Ahad kemudian tidak memeranjatkan.

Mereka sangat terdesak untuk menggambarkan gerakan rakyat itu sebagai ganas, perkauman dan gagal. Yang paling menekan peneraju dan tukang karut MAP yakni penyertaan ramai orang Melayu dalam Bersih 5.

Hakikat itu mematikan hujah kegemaran MAP selama ini, iaitu Bersih yakni gerakan perkauman yang didukung oleh orang Cina, ditaja oleh pembangkang dan diarah oleh DAP.

3.bpspot/-uHkj_nHpvwA/WDLBTTrVlYI/AAAAAAAAFkI/RRlDJxWEyRwya0LJe_D-_Fi5I3wS6EpZQCLcB/s1600/Bersihtun.png" imageanchor="1" style="color: #956839; margin-left: auto; margin-right: auto;">
Tun  Dr Mahathir sertai Bersih 5
Orang luar mungkin tidak berapa faham mengenai keterdesakan (desperation) MAP, khususnya selepas Bersih 5 apabila bilangan akseptor Melayu boleh dikatakan sama atau lebih daripada bukan Melayu.

Tetapi bekas pengarang dan wartawan MAP menyerupai Mustapha Kamil (New Straits Times), Ku Seman Ku Hussain (Utusan Malaysia), Imlan Abadi (Berita Harian) dan ramai lagi faham.

Mustapha dalam entri Facebooknya, antara lain menulis: ΓÇ£The NST can call the rally whatever it wishes. The society have already written off the 171-year old newspaper, largely on account that over the decades, its inability to tell the truth has declined exponentially.ΓÇ¥

(NST boleh menggelar perhimpunan itu apa saja yang disukainya. Masyarakat telah menyisihkan akhbar berusia 171 tahun itu kerana kemampuannya untuk menyatakan kebenaran telah jatuh merudum semenjak beberapa dekad kebelakangan ini.)

Penghakiman Mustapha sukar dipertikaikan kerana dia gres sahaja berhenti daripada menjadi pengarang akhbar itu. Kini, Facebook dia yang kritikal terhadap Barisan Nasional, Umno dan pemerintahan Perdana Menteri, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak yakni antara yang paling ramai pengikut.

Saya cukup faham kerana saya sendiri mengambil keputusan sukar untuk meletakkan jawatan sebagai Ketua Pengarang Kumpulan New Straits Times Press (NSTP) pada tahun 2000 kerana tidak berdaya lagi melayan kerenah sesetengah mahir majlis tertinggi Umno.

Selama saya mengenali Mustapha, bahasa pengantar dia yakni Inggeris. Makara saya agak terperanjat membaca nukilan dia dalam bahasa Melayu yang mengagumkan ΓÇô lancar, gampang dan fokus.

Seorang lagi wartawan MAP yang mengambil langkah membebaskan diri daripada putar belit ialah Ku Seman yang baru-baru ini meninggalkan Utusan Malaysia. Dalam ulasannya kepada komen Mustapha, dia berkata: ΓÇ£Mus, pukul 11 pagi semalam saya dah tahu tajuk akhbar-akhbar kita. Syukur saya dah usang tak baca. Baca Astro Awani online saja.ΓÇ¥

1.bpspot/-WFaP19qgooc/WDLCaYT0vzI/AAAAAAAAFkQ/RNXvyrW2GLg6Tmh-V_kfvkDo17u_4wangCLcB/s1600/bersihutusan.png" imageanchor="1" style="color: #956839; margin-left: auto; margin-right: auto;">
MAP semakin tidak berkesan sebagai ejen propaganda
Imlan Abadi, bekas wartawan kanan Berita Harian dalam posting Facebooknya pula antara lain, berkata: ΓÇ£Hari ini akhbar online jadi tumpuan saya dan warga dunia. Ia paling murah dan gampang dicapai. Wibawa media juga boleh dinikmati melalui goresan pena yang juga berwibawa. Akhbar yang kurang wibawa tentunya bukan aset untuk minda. Selamat membaca. Bacalah akhbar berwibawa menyerupai juga baca kehidupan yang lebih fokus."

Awan Hitam Selubungi MAP

MAP sukar melaksanakan perubahan semoga senada dengan perubahan ekonomi, selera audiens dan teknologi kerana mereka dikongkong oleh pemilik dan pemerintah.

Akibatnya, pengedaran akhbar dan penontonan televisyen, kecuali segmen hiburan, sukan dan agama, telah jatuh merudum. Pengedaran akhbar yang memuncak pada tahun 1990-an mula mendatar pada awal tahun 2000.

Terdapat kaitan yang rapat di antara pengedaran akhbar dengan sentimen politik prokerajaan dan anti-kerajaan. Contohnya, populariti MAP pada tahun 1990-an hingga awal 2000 disertai oleh kemenangan besar Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum 1995, 1999 dan paling gemilang 2004.

Tetapi Tun Abdullah Ahmad Badawi gagal mengekalkan populariti PRU 2004 apabila dia memperkenalkan dasar yang tidak popular menyerupai mengurangkan subsidi petroleum dan membiarkan budak-budak Tingkat 4 ΓÇ£merampasΓÇ¥ kuasa. Peristiwa ini diekori serta-merta oleh kejatuhan audiens MAP, khususnya yang dimiliki oleh kerajaan dan parti-parti BN.

Pada pilihan raya 2008, BN yang dipimpin oleh Abdullah, kehilangan bunyi dua pertiga dan dengannya nasib MAP milik Umno/BN menjadi semakin malang. Keadaan mereka terus meruncing walaupun Abdullah berundur dan diganti oleh Mohd Najib pada tahun 2009. Pada PRU 2013 pencapaian BN di bawah Mohd Najib lebih hirau taacuh daripada PRU 2008.

Kemerosotan ekonomi yang berlaku selepas itu berserta dengan ledakan teknologi komunikasi menimbulkan audiens dan pasaran MAP jatuh merudum. Kecuali Sinar Harian, tren penjualan semua akhbar yakni menurun.


2.bpspot/-109Y8VbJTB4/WDLFbJK735I/AAAAAAAAFkc/IfZYfNMwEl05m73aB2q72a3Y3PEFnqHsQCLcB/s1600/bersihsinar.jpg" imageanchor="1" style="color: #956839; margin-left: auto; margin-right: auto;">
Akhbar bebas terus relevan dan berdaya maju
Ambil rujukan Utusan Malaysia yang berupa pengecap rasmi dan pengarak panji-panji Umno. Pengedarannya mencapai kemuncak pada tahun 1990-an di sekitar 350,000 naskhah sehari. Tetapi pada 31 Disember tahun lalu, perangkaan Biro Audit Pengedaran (ABC) menunjukkan jualan hariannya jatuh kepada 154,776 naskhah sahaja manakala edisi Ahad yang pernah melepasi setengah juta naskhah turun kepada 336,233.

Berita Harian merosot kepada 106,754 naskhah, Berita Harian Ahad (109,811), Kosmo (187,967), Kosmo Ahad (205,520), Metro (179,231), Metro Ahad (207,119). The Star merosot kepada 248,413 dan The Sunday Star (246,652) manakala New Straits Times yang bertindak sebagai pengecap rasmi kerajaan dan Umno dalam bahasa Inggeris tinggal 62,113 naskhah sahaja dan New Sunday Times (64,850).

Begitu juga dengan stesen televisyen kawalan kerajaan dan milik Umno. Majoriti penonton mereka yang masih tinggal ialah golongan otai yang menonton segmen agama dan hiburan tempatan manakala golongan muda menonton sukan.

Tiga faktor utama yang menjejas saiz audiens MAP yakni laporan berat sebelah dan pemutaran fakta, penghijrahan ke media atas talian dan kuasa membeli yang semakin menguncup akhir kelembapan ekonomi dan kenaikan kos sara hidup.

Keterdesakan MAP perdana menjadi lebih ketara apabila kejatuhan pengedaran dan audiens disusuli oleh kejatuhan pendapatan iklan. Kejatuhan pendapatan iklan memberi kesan negatif kepada laba mereka.

Utusan Melayu Berhad, penerbit Utusan Malaysia, contohnya mengalami kerugian semenjak tahun 2012 walaupun telah mengurangkan kakitangan, melaksanakan penjimatan dan menerima ΓÇ£subsidiΓÇ¥ daripada Umno. Pembayaran honor kakitangan pun ada kalanya tertangguh.

Kemerosotan audiens menimbulkan MAP semakin tidak relevan sebagai ejen propaganda Umno, BN dan kerajaan. Di pihak lain pula, percubaan Umno, BN dan kerajaan berhijrah ke media atas talian dan sosial nampaknya lebih membawa mudarat daripada kebaikan. Reaksi audiens terhadap mesej Umno, BN dan kerajaan amat negatif. 

Wallahuaklam.

jocihspot/search?q=">kadirjasin

Tak kira lah terdesak atau tersedak..! 
Dedak tetap dedak beb..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

3.bpspot/-r4fRwIBbb3U/WDRobBRnM5I/AAAAAAAAiRc/4S3xcDv_6ZUfqSkiDfWhV5OSSlx7yMcWwCLcB/s1600/najib-and-rosie2.jpg" imageanchor="1" style="clear: left; float: left; margin-bottom: 1em; margin-right: 1em;">

Comments

Popular posts from this blog

Agen BandarQ Online Terpercaya Indonesia

Agen BandarQ Online Terpercaya Indonesia - Perkembangan teknologi di abad ke 21 yang sangat pesat mempengaruhi sistem kerja pada manusia. Dimana yang biasa dilakukan secara langsung secara bertatap muka sekarang bisa dilakukan dengan online atau dengan menggunakan perangkat komputer. Ini juga berlaku di dunia perjudian, jika dulu bermain judi hanya bisa secara face to face dan sekarang sudah bisa dimainkan secara online dengan menggunakan perangkat komputer / laptop. Bahkan sekarang sudah bisa dimainkan dengan menggunakan Hp Android atau iOS. Agen BandarQ BandarQ Online Situs BandarQ Dan juga banyak sekali agen-agen yang menawarkan tempat untuk bermain permainan judi online seperti BandarQ, Poker Online, Domino QQ, Capsa Susun, dll. Namun dalam memilih situs judi yang terpercaya harus berhati-hati karena sudah banyak situs yang terbukti melakukan penipuan dan jangan sampai Anda menjadi salah satu korban penipuan itu. Pada kesempatan kali ini kami akan memberikan informasi tenta

Penolakan Rakyat Sudah Dihentikan Di Elak..!

Agen BandarQ 3.bpspot/-o0iF0xfW3mA/WDKvRnFOMwI/AAAAAAAAiQI/H7zu97LFjOQ8RijfGIlup2mvF2s9mssMQCLcB/s1600/FB_IMG_1479713369701.jpg" imageanchor="1" style="margin-left: 1em; margin-right: 1em;"> Di satu pihak kata di atas..! Di satu pihak pula berkata di bawah..!  1.bpspot/-nGdnlhNu89M/WDKvyh7AC6I/AAAAAAAAiQM/Mj9LXaiPsFUQiYCtAmuw5WnXNkeAHmysQCLcB/s1600/FB_IMG_1479713363411.jpg" imageanchor="1" style="margin-left: 1em; margin-right: 1em;"> Isu ini mengakibatkan Ku Nan kuyup di maki hamun oleh andal UMNO sendiri..! Di satu peringkat lain, perebutan di peringkat Timbalan dan naib Presiden sudah semacam dilarang di elak..! Katanya masing masing dah banyak modal habis..! Akar umbi pulak dah semakin menolak dan musykil dengan tindakan demi tindakan yang Najib lakukan..! Akar umbi Umno bimbang Najib ΓÇÿjual negaraΓÇÖ pada China Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia berkata presiden Umno perlu mengakibatkan perhimpunan ag

Hot Jangan Tubruk Lutut Ia Yer..!

Agen BandarQ 4.bpspot/-aIX_gWDJN-A/WDK2hiwa9XI/AAAAAAAAiQk/4OLhTUt-KVML0m6GwH3V6WbsngCAUct7gCLcB/s1600/tajud.jpg" imageanchor="1" style="margin-left: 1em; margin-right: 1em;"> Biar pun bermusuh politik namun adat dan akhlak perlu dijaga..! Parlimen kecoh selepas seorang timbalan menteri Umno menggelar Teresa Kok (DAP-Seputeh) sebagai satu-satunya wanita yang ada ΓÇ£KokΓÇ¥. Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berkata demikian selepas berbahas dengan anggota parlimen nakal berkaitan BERSIH5, kelmarin. ΓÇ£Yang Seputeh ini kekekek ini kenapa? ΓÇ£Satu-satunya wanita yang ada 'Kok' ini Seputeh,ΓÇ¥ kata Tajuddin. Anggota parlimen nakal lalu mendesak dia Tajuddin menarik balik kenyataan itu. Sebutan nama Kok seolah-olah dengan istilah bagi alat kelamin lelaki dalam bahasa Inggeris. Timbalan Speaker Datuk Ronald Kiandee bagaimanapun berkata Tajuddin hanya merujuk kepada nama Kok. Khalid Samad (Parti Ama